Modernizácia železničnej trate Bratislava Rača-Trnava

Modernizácia železničnej trate Bratislava Rača, Trnava

Popis projektu

Roku 2005 sme ako schválený subdodávateľ združenia SKANSKA, SSŽ, TCHAS, EŽ KYSAK, zahájili práce na modernizácií tratí Bratislava-Rača-Trnava. Po prípravných prácach spočívajúcich prekládky sietí, zmena koryta potoku v obci Šenkvice sme pokračovali v realizácii SO 05 33 02, SO 08 33 01 a SO 08 33 02.

Na Učs 05 V Pezinku to bol mostný objekt SO 05 33 02 na Tehelnej ulici. Pôvodný mostný objekt bol asanovaný kvôli nevyhovujúcej prejazdnej výške a šírke mosta. Prace prebiehali pod mostnými provizóriom a po odstránení pôvodnej konštrukcie sme realizovali založenie objektu pomocou mikropilót. Založenie opôr objektu bola na základových blokoch, resp. spomínanom mikropilótovom založení. Mostné opory hrubé 3,0m a s výškou do 5m boli ukončené úložným prahom a klznými ložiskami ( koľajnica UIC 60 ). Nosná doska mosta bola navrhnutá ako železobetónová, vystužená nosníkmi I 900, doplnená betonárskou výstužou.

Izolácia mostného objektu bola prevedená dvoma spôsobmi. Izolácia opôr bola prevedená kryštalickou izoláciou. Mostovka a časť opôr bola izolovaná PVC izoláciou SIKAPLAN hrúbky 2mm, chránená geotextilou, resp. ochranným poterom. Zábradlie mosta je mestského typu ochránené polyuretanovým náterom. Betónové konštrukcie boli opatrené zjednocujúcim a ochranným náterom SIKAGARD 680.

SO 08 33 01 bol pôvodný mostný objekt nosnou klenbovou doskou. Vzhľadom k vyhovujúcemu stavu mostnej konštrukcie sa pristúpilo iba k rozšíreniu mosta a zriadenie nových rímsových konštrukcií a krídel mosta. Samozrejme bola prevedená izolácia mostovky PVC fóliou SIKAPLAN, vrátane ochranných vrstiev, zábradlie a prechodové kliny. Mostné krídla boli vzhľadom k zvýšeniu novej nivelity konštrukcie, zvýšené o 50 – 80 cm po celej dĺžke.

Základy pod krídlami a rozšírenou časťou opory boli vylepšené mikropilótami Ø 125mm a dĺžky 3 – 5m. Spevnenie pôvodnej klenbovej konštrukcie mostovky bolo prevedené injektážou BEVEDAN BEUEDOL, čím došlo k zamedzeniu priesakov vody a tuhosti konštrukcie. Pôvodné aj nové povrchy konštrukcie boli opatrené zjednocujúcim a ochranným náterom SIKAGARD 680.

Tretím mostovým objektom v roku 2005 realizovaných na tejto koridorovej stavbe bol objekt č. 08 33 02. Podobne ako pri objekte SO 08 33 01 aj tu sa zachovala pôvodná konštrukcia klenbovej mostovky. Realizovalo sa rozšírenie mosta pri koľaji č.1 o 800mm a došlo k úprave výšky ríms. Konštrukcia mosta (mostovky) bola upravená pomocou konštrukcie TUBOSAIDER.

Navrhnutá konštrukcia TUBOSAIDER-a takmer kopírovala pôvodný klenbový tvar mostovky (polomer TUBOSAIDOROVEJ oceľovej konštrukcie je menší o 200mm). Vzniknutý priestor o hrúbke 200mm sa vyplnil betónovou zmesou C 25/30.

Zrealizovaným riešením bola dosiahnutá požadovaná únosnosť mosta. Povrchy mostného objektu boli sanované , SIKA MONTOP 50 a SIKA MONOTOP 150, opatrené ochranným a zjednocujúcim náterom SIKAGRAD 680. Odvodnenie mosta bolo zrealizované novou zádlažbou na vtokovej, výtokovej časti mosta, ako aj pod mostovkou. Na moste bolo prevedené nové zábradlie.

Rok 2007 bol naplánovaný ako posledný pri modernizácií trate BA – Rača – TT a po dokončení zostávajúcich objektov bola do užívania investorovi odovzdaná celá stavba ako celok. V tomto poslednom roku sme realizovali opäť viacero objektov.

Najvýznamnejším bolo nástupište SO 07 32 04 v obci Šenkvice. Išlo o stanicu o celkovej dĺžke 500m a v oblúku R5000. Spoločne s realizáciou podchodu bolo vytvorené moderné nástupište s bezpečným pohybom chodcov. Okrem nástupišťa sme zrekonštruovali mostný objekt SO 07 33 03, priepust SO 07 33 07 a SO 07 33 03.

 V januári roku 2006 sme zahájili na stavbe „Modernizácia trate BA – Rača – TT“ výstavbu šiestich umelých stavieb. Z toho boli tri mostové objekty, dve čerpacie stanice a jeden podjazd.

Prekládkou podzemných inžinierskych sietí a zriadením ochrany stavebnej jamy sme zahájili práce na podjazde v Cíferi SO 08 33 05 Vaňa a SO 08 33 04 oporné múry. Pôvodné riešenie ochrany stavebnej jamy pomocou podzemných stien sme zmenili a ochrana stavebnej jamy sa zhotovila pomocou larsenovej steny , čím sme prispeli k výraznému ušetreniu finančných prostriedkov. Zriadením zapaženej jamy, zhotovením tryskovej injektáže, v priestore budúcich opôr a vložením mostného provizória sme zahájili výstavbu betónovej vane a oporných múrov. Dĺžka betónovej vane bola 78m a spoločne s opornými múrmi je dĺžka podjazdu 138m. Úspešným dokončením podjazdu bolo vyhotovenie mimoúrovňového križovania železničnej trate s cestou lll/800 , čím sa prejazd (prechod) cez železničnú trať stal bezproblémový a hlavne bezpečný.

Ďalšími stavebnými objektmi realizovanými v roku 2006 boli mostné objekty vo Svätom Juri SO 03 33 03, rekonštrukcia mostu v Cíferi SO 09 33 03, SO09 33 02. Čerpacia stanica podjazdu SO 09 33 07 a čerpacia stanica dažďovej vody SO 09 33 08.

Zrealizovaním stavebných objektov, zabezpečovacích systémov sme mohli na sklonku roku 2007 zrealizovať meranú skúšku vlaku pri rýchlostiach 50 – 100 – 150 – 200km/h. Úspešnou skúškou sa skončili práce na modernizácií týchto traťových úsekov na tratiach železníc Slovenskej republiky.